Hem till byn.

Idag efter jobbet tog jag tåget till hembyn för att säga hej till föräldrarna och för att hämta hit bilen.
När jag kom fram var det ingen hemma utan de var allihop på ett slags bymöte kan man säga. Eller ja, vissa av invånarna skulle diskutera ett par grejer typ. Och dricka kaffe och äta småkakor. Så jag hängde på. Mest för kakornas skull.
Men det var ju lite roligt faktiskt. En del av folket träffar man på hemmavid lite då och då men en del, särskilt de  äldre, har man nästan inte sett alls sedan man var kanske åtta år. Då var man hej och tjenis med alla och de hade stenkoll på vem man var, vem man var dotter till osv. Det var också dem man sålde jultidningar till och som jämt tittade på när man gjorde bejublade framträdanden i skolan eller kyrkan (alla barn höll på med nåt kyrkligt när jag var liten, men det bet sig inte fast på mig, gudskelov) och som det pratades länge om efteråt. Exempelvis när jag i femman blev BÅDE skolans och scouternas Lucia. Med riktiga ljus på huvudet.
Nu har de ingen aning längre. För mig är de fortfarande "Tanten med benet" eller "Gubben utan benet" osv. Nu är det jag som har koll.

Ikväll stod jag och småpratade lite med en tant som jag känt till sedan jag var liten men det tog halva kvällen innan hon förstod vem jag var. Och det först när hon råkade tjuvlyssna då någon annan frågade vems jag var. Det heter alltså inte vem man är i byn jag kommer ifrån, utan vems man är. "Nääh, men är det B's äldsta dotter! Jösses, det hade jag ingen aning om. Jag stod precis och tänkte på vem jag skulle fråga för att få reda på det."

Sammanfattningsvis: Jag har alltså ändrat mig väldigt mycket sedan jag var sex-sju år. Det ser jag som positivt.


Kommentarer:
Postat av: A

Bymöte? Låter lite som i Gilmore Girls... (jag har hört att de har såna där) :-) Jag önskar att det hölls bymöten hos mig med... :-)

Postat av: Sofie

Hahahaha. Ja, vad säger man? men, gubben u t a n benet har jag missat. vem fan är det? ;)

2007-03-29 @ 11:37:21
Postat av: Ida

A: Ja det är lite som Gilmore girls faktiskt. Lite småmysigt faktiskt. Nästan som en sekt :)

Sofie: Haha, okej där hittade jag på lite, men det är ju ungefär så iaf :)

2007-03-29 @ 11:54:52
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback