De e blött.

Är det bara jag eller tycker alla andra också att det alltid, jämt, är otroligt pinsamt att höra småländska på tv?
Dels är det dialekten och dels är det oftast så att de (eller vi, beror ju på hur man ser det) faktiskt är ganska kassa intervjuobjekt. Det är nog kombinationen som gör det. Som snubben från
Aneby i tv4-nyheterna idag.

- Hur mycket har du förlorat?
- Jag vet inte.
- Försäkringar och sånt?
- Finns inte.
- Hur känns det här för dig?
- En kan ju inte göra nånting åt'et det är ju bara te å vänta.
- Tror du det klarar det ekonomiskt?
- Ja det måste en ju.
- Svårt att översätta i pengar?
- Ja det är det, det är svårt.

Sen hörs det på reporten att han inte kommer särskilt mycket längre utan säger: "Eh.. och.. därmed får jag tacka för oss.."
Såna här intervjuer blir ju lätt ganska pinsamma. "Extra, extra! Vi rapporterar direkt från katastrofen i Aneby och vi har en livs levande bonde med!" Men vad tror de att bonden från Aneby ska säga egentligen? Något sensationsartat? Något vi aldrig hört ett sett i tv förut? Han kanske får ett tics och skriker "kuk!" rakt in i kameran.
Nej. De gör ju sällan det faktiskt. De småländska bönderna.

Kommentarer:
Postat av: Anonym

jag tycker mig ana en röd tråd i nyheternas rapportering från "landet" (läs: utanför tullarna). intervjuobjekten att föredra i västkustreportage skall ha en cv som inskränker sig till 25 år på varvet och tala en dialekt som får glenn hysén att
låta rikssvenskt. när malmö är på tapeten så kan du vara fullständigt övertygad om att en andra generationens invandrare får säga sitt på klockren rosengårdsskånska, medan skattefrågor analyseras ingående framför en sjumiljonersvilla av en överviktig lidingöinföding som envisas med att byta ut alla ä:n mot eee:n. personen som intervjuas skall symbolisera den aktuella regionen, eller snarare det övriga landets bild av densamma (kurs A, dag 1 på journalisthögskolan)
det tror jag iaf=)

2007-07-05 @ 11:23:45
Postat av: Dr S

Haha, jag hörde faktiskt ett antal nyhetssändningar i bilen när jag åkte hem från Falkenberg med den där bonden. Ja, hans dialekt var jätterolig men pinsamt blir det först när en äkta Östgöte hörs. Då vill jag bara försvinna.

Postat av: Ida

alexander I presume?: Haha, ja jag håller med dig, jag tror också det är så. Dessutom blir det humor av det.
Dr S: Haha, ja gud ja. Ni har det inte lätt. Som killen som var med i 100 höjdare. 80-TALET! Var tog du vägen? 80-TALET!

2007-07-05 @ 14:45:16
URL: http://sunstroke.blogg.se
Postat av: Zany

Min favorit är ändå naturchipsreklamen: "ja, då tar vi de här bladen och friterar....naj naj naj, det är peotaotisen vej frejtejrar..." osv osv
Det är kul!

2007-07-06 @ 19:24:34
URL: http://zany.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback