Konstigt.

Ja, se det här med konst och liknande kultur är väl egentligen inte min starkaste sida. Men ibland blir jag riktigt ordentligt förtjust.
Var på vernissage igår av en kostnär som bott i Tånnö, Gunnar Okner heter han. Numera bor han i Skåne och han är en väldigt trevlig och sympatisk man. Jag lekte med hans grannflicka när jag var liten och ibland gick vi in till honom och hans fru och jag minns fortfarande precis på pricken hur hans ateljé såg ut. Otroligt spännande.
Hans konst är väldigt effektfullt. Han har nästan alltid målat samma typer av tavlor. Men ändå inte. Tittar man noga så är alla väldigt olika. Till en början så tycker man att alla tavlor bara är enfärgade i princip. En blå. En röd. En gul, med lite vitt i kanske om man tittar noga. Och en blå tavla till.
Men. Står man länge och tittar så träder skuggor och skiftningar fram mer och mer. Det är väldigt kraftfullt faktiskt. Det allra häftigaste var när jag och pappa stod och var djupa framför en röd tavla som hade en lite mjukare och varmare belysning över sig. Då kom plötsligt en massa solsken in genom fönstret och tavlan ändrade karaktär totalt! Vi bara: "Oj, såg du?! Cooooolt..."
Eftersom min mamma är bekant med honom, men var ännu mer bekant med hans fru som nu är död, fick hon en gång för ganska längesedan en tavla av honom som heter Tånnöjord. Den hänger här i vardagsrummet med en fin belysning på sig. Väldigt fin. En vacker dag skall jag också ha en.  

En sån här bild gör knappast tavlan rättvis, men ni kanske får en liten bild i alla fall.
18932-216

Kommentarer:
Postat av: mikebike

koolt.

just det där med ljus är kul. jag var i skagen häromdagen och såg skagenmålarnas klassiska verk i originalutförande. man har ju hört om "ljuset" och när jag var på stranden förstod jag det. och i tavlorna. wow. jag brukar inte gillar portätterande konst utan mer abstrakt. typ som den på din bild. men det var några riktigt speciella tavlor. hängda så att det kändes som att det lös på dem från fönstren. jag var väldigt impad av vissa verk.

Postat av: Ida

Mike: Ah, fint.. Ja, jag tror att man måste uppleva det för att... uppleva det, så att säga. Inte bara: "Mm, den var ju fin.. eller så". Nej, aha-upplevelsen måste komma, polletten måste trilla ner, det måste finnas nåt man dras till.
Men jag hade ju aldrig gått på den där utställningen om det inte var så att jag känner gubben. Han var när jag var liten, och är fortfarande, ett slags mystikum för mig och då blir tavlorna ännu mer spännande. Jag önskar ibland att jag hade ett större intresse av konst, men jag tror inte det är den hjärnhalvan jag tänker med riktigt. Fast det betyder ju inte att man inte kan uppskatta det. Men ja, förhoppningsvis blir det mer och mer iaf :)

2006-08-08 @ 10:19:46
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback