Supersize.

Kollade på Super size me för en stund sen. En mycket omtalad dokumentärfilm som jag inte sett innan.
En amerikansk kille har som experiment att bara äta McDonaldsmat under en månad för att se vad som händer med kroppen. Självklart blir han sjuk och mår dåligt. Men dokumentären handlar inte bara om det utan den tar också upp hur hela den amerikanska livsmedelsindustrin fungerar. Rätt intressant det där. Livsmedelsindustrin är mycket skum numera och de flesta verkar ha som affärsidé att sälja och marknadsföra mat som bara är dålig. Och det verkar ju vara värst i USA. De är ju å andra sidan värst på allt, men om det fortsätter kommer det säkert se likadant ut i Sverige om ett par år. För bara nåt decennier sedan var Coca-cola något som man bara drack vid "festliga" tillfällen, nu hivar folk i sig flera liter av skiten varje dag. I USA intervjuade de en snubbe som drack 7-8 liter om dagen!

Jo, jag förstår ju att man vill skylla på livsmedelsindustrin och dess marknadsföring, i USA är det t o m snabbmatsföretag som serverar maten i en del skolor, sjukt, men är inte det lite för enkelt? Det är ju ändå människan själv som väljer att äta junkfood. Visst, McD t ex är rätt luriga i sin marknadsföring. Hela grejen med Happy meal, bollhav och den groteska clownen gör ju att barn förs in i snabbmatskulturen redan som små. Men är det inte upp till föräldrarna då?

Äh, jag vet inte... Jag vet bara att jag fortfarande tror på människors egna vilja och förmåga att se till sitt eget bästa. Men det går kanske inte alltid så bra.

Kommentarer:
Postat av: D

McD präntar ju in i sina anställda att det är jätteviktigt att vara extra "aktiva" gentemot barnen. Barnen ska ju ha goda associationer till McD när dom växer upp.

Samtidigt så är det också som du säger, folk väljer själva. Rent "nutrionsmässigt" tror jag att ett större problem än själva burgarna är pommes frites och läsk/milkshake.

Postat av: baystream

jag håller med dig hela vägen. men du får inte kalla cola för skit. ;)

2006-04-23 @ 10:08:15
URL: http://www.mestavallt.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback