Stört.

Det är så grymt störande att man inte har något riktigt jullov när man går på universitet. Höstterminen slutar nångång i mitten på januari. Normalt.
Därför fick vi idag ut uppgifterna på den här kursen som vi ska ha seminarium och inlämning på 12 januari. I kursplanen stod det att det var hemtentamen. Gött, tänkte jag, då kan man sitta hemma i mellandagarna och pyssla med det. Nähä, då var det helt plötsligt frågan om ett grupparbete. Och hur lätt är det när vi i vår grupp är utspridda över hela landet under julen. Dessutom vill alla vara hemma så länge som möjligt och inte behöva komma tillbaka hit och jobba redan på nyårsdagen, typ. Allt detta betyder att vi ska sätta igång redan imorgon och sedan jobba en hel del nästa vecka för att få så mycket som möjligt gjort innan jul.
Men. Jag. Orkar. Inte.
Har inte ens köpt någon kurslitteratur till den här kursen. Det känns lite slarvigt och oambitiöst, men vafan. Mitt mål i den här kursen, som för övrigt heter Att planera och styra hälso- och sjukvården, får bli att klara seminarieuppgifterna och sen inte bry mig särskilt mycket mer om det som sägs. Ekonomi och dess termer intresserar mig faktiskt inte det minsta. Och ska jag nångång i framtiden bli landstingsdirektör eller klinikchef får jag väl gå en kurs då eller nåt.

Och när jag ändå är inne och pratar om min utbildning kan jag också säga att jag blir så himla trött på några av mina kurskamrater.
Många av dem verkar tro att vi utbildar oss för att bli några piffiga läkarsekreterare som bara ska sitta och skriva journaler åt en viss läkare hela dagarna. Och det är så fel, så fel, så fel.. De lever kvar i den gamla tiden då läkarsekreterarnas uppgift var just detta. Det nya är dels att vi numera kallar oss för medicinska sekreterare eller hälso- och sjukvårdsadministratörer, och dels att våra arbetsuppgifter ser HELT annorlunda ut än för kanske bara 10-15 år sedan. Vi är inte längre någon liten sekreterare som ska serva en läkare utan vi ska ansvara för en stor del av det administrativa i en verksamhet inom hälso- och sjukvård. Och det handlar om så mycket mer än bara journalskrivning och att svara i telefon. Det handlar om planering, styrning, viss ekonomi kanske, handläggning av administrativa ärenden och ja, allt det som händer kring en verksamhet som inte läkarna eller sjuksköterskorna ska behöva bry sig om eftersom de ju ska jobba med det de är utbildade till och inte hålla på med "en massa pappersarbete". Det är faktiskt ett väldigt stort ansvar, att man ska se till att allting fungerar.
Men de här kackelhönorna längst fram som hörs mest klagar alltid på att så många kurser är onödiga och absolut inte kan tillämpas på det de ska jobba med när de är färdiga.
Nä, men visst, när vi är utexaminerade kommer vi säkert hamna på läkarsekreterartjänster med grundlön någonstans där ens huvuduppgift kommer vara "vanliga" läkarsekreteraruppgifter till en början. Men eftersom jag är 22 och inte 32 som vissa i min klass, så vill jag inte syssla med bara det till jag är 65. Mitt mål är att någon gång avancera och då kan det vara jäkligt bra att ha de där "onödiga" kurserna i ryggen och inte bara vara bra på medicinsk terminologi och vårddokumentation. Det var därför jag flyttade ända hit för att gå den här utbildningen, som är den enda inom det här som ligger på universitetsnivå. Jag ville liksom ha det bästa. Men om deras åsikter gick igenom och alla "onödiga" kursen plockades bort, ja då skulle utbildningen försvinna från universitetsnivå och återgå till någon slags eftergymnasial utbildning och då skulle statusen för våran yrkesgrupp sjunka och läkarsekreteraren skulle fortsätta att "bara vara en läkarsekreterare" med en fjuttig lön.

Oj, detta blev långt. Många av er kanske inte ens är intresserade av att läsa. Det var i alla fall skönt att skriva.


Kommentarer:
Postat av: Mathias

Bra! Ut med allt som gnager! Låt det flöda ;) (men visst är det skönt att bara få vara ärlig ibland.)

2005-12-16 @ 13:44:41
Postat av: Ida

Ja, banne mig. Det bara rann ur mig. Notera också hur mycket klockan var. Helt uppjagad tydligen. Eller nåt ;)
Men det dumma är att jag nog inte skulle våga säga det till dem.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback