Öga för öga?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=491549
Öga för öga, tand för tand? Hade den där 36-åringen ett motiv för det han gjorde? Hade det kanske hänt även om killen inte befunnit sig där för just våldtäkt. Känner 36-åringen Jenny? Kommer detta förhindra killen att våldta någon igen i framtiden? Har 36-åringen därför egentligen gjort samhället och kanske ett framtida våldtäktsoffer en tjänst?

Jag tänkte ganska mycket på sånt här efter jag läste ut Odjuret av Anders Roslund för nån dag sen.
En våldsam pedofil och mördare rymmer och polisen är övertygad om att han kommer att mörda ett barn igen. Det gör han, och efter att en femårig flicka hittas våldtagen och död tar hennes pappa saken i egna händer. Hans motiv är inte att hämnas på sin dotters mördare utan för att förhindra att den här förrymda psykmänniskan ska mörda ytterligare en flicka. För det kommer han att göra. Hela samhället, utom det juridiska, tycker att han gjorde helt rätt som sköt pedofilen, så han döms han till tio års fängelse för mord.
Senare i boken kommer ytterligare några scenarion där man kan få fundera lite på öga för öga, tand för tand-principen. Det är svårt. Vad är moraliskt rätt och vad är juridiskt rätt?

Jag vet inte. Jag har jättesvårt för att verkligen tycka någonting i svåra dilemman. Jag har sympatier för båda sidor hela tiden. Men å ena sidan, och å andra sidan... Som i det här fallet: Ja, han förhindrade med all säkerhet att pedofilen mördade igen, men man FÅR faktiskt inte skjuta någon.
Jag har ju förstås inte sympatier för pedofilen i sig, men det svenska rättssystemet fungerar ju så och allt skull ju rasa ihop om vår lagstiftning inte såg ut som den gjorde. Då skulle ju folk utföra hämndaktioner och ta lagen i egna händer hit och dit hela tiden. Fast om jag hade varit drabbad personligen så hade jag förmodligen också skjutit gubben om jag kunde.

Men det är nog därför det kallas just för dilemman. Det ska vara svårt.
Förhoppningsvis kommer man en ganska bra bit på väg om man är medveten om att problemem finns, att man åtminstone försöker fundera på det, väga fram och tillbaka osv.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback