Julafton, juldag, annandag.

Kom till Värnamo utan några tågmissöden, förutom att jag hade hamnat i djurkupén på tåget mellan Örebro och Falköping. Det var alltså ett jävla liv, fast jag hamnade bredvid en kille i kamouflagebrallor och svart munkjacka som hade en 14-veckors rottweilervalp mellan knäna hela resan och den var ju ganska söt. Ja, valpen alltså. Mötte mamma på stan för att handla de sista klapparna och det gick faktiskt över förväntan bra. Vi är väldigt organiserade båda två när det är många saker som ska fixas sådär. Går du dit så går jag hit så möts vi där om en stund, du kan ju gå dit medan jag köar här och sen går vi dit och fixar det där och så åker vi hem sen punkt slut. Hemma på kvällen åt vi julmat och klädde granen och jag tittade på Bingolotto som faktiskt var ganska roligt med Peter Apelgren och David Batra i rimstugan.

Julafton blev väldigt bra. Först var det julmat hos kusinerna med klapputdelning och Kalle Anka. Deras hus måste varit det snyggaste huset i stan på julafton. Ett nybyggt tvåplanshus med övervåningen som är som en balkong, eller ett loft, vilket gör att det är öppet i princip hela huset. Dessutom är en av de som bor där inredare och dekoratör så pyntningen och dukningen är alltid något utöver det vanliga. Det var alltså som ett repotage hur Sköna Hem alltihopa. Fast utan att det känns stelt och opersonligt, för det gör det verkligen inte. Och mormor och morfar var där, men det gick bra, antar jag. Pratade inte så mycket med dem. Men vi hade ingen välkomstglögg eller snaps i alla fall.
Och ungefär såhär såg det ut när vi kollade på Kalle Anka. Jag sitter längst bort, sen min kusin, sen min ena bror och längst fram sitter min syrra och är sur för att alla somnade.

18932-22


Sen åkte vi hem till oss och då kom farmor och farfar och pappa deklarerade hur programmet för kvällen skulle se ut: "Först skall jag spela O, Helga natt med Jussi Björling, sen delar vi ut klappar, sen äter vi och sen får ni göra vad fan ni vill:"
När farmor och farfar åkt hem tittade vi på Göta kanal och drack sprit. Vilken familjegemenskap...

Juldagen, igår, var också kul. Skippade förfesten med det vanliga folket och åkte istället till några gamla gymnasiekompisar som jag inte sett på ett år eller två. Och det var hur kul som helst! Några hade förändrats något, som pretto-H som plötsligt la in en snus under läppen och sedan halsade rödvin och dansade en skum dans ensam på vardagsrumsgolvet, och en del är precis lika bra som de alltid varit.
Det känns rätt kul egentligen för det är klasskompisar som man gått i samma klass med jättelänge, men egentligen aldrig riktigt umgåtts med i någon större utsträckning, ändå känner vi varandra ganska väl trots att man kanske måste fråga: "Eh, vart var det du bodde nånstans nu igen, Malmö, Stockholm?"
Drack sen för mycket sprit (har man verkligen inte fruktsoda eller nåt liknande i också när man beställer vodka/lime? för den jag fick var det nog bara sprit i, och en limeklyfta), pratade med folk och dansade en del.
Roligaste/konstigaste kommentaren var från en kille jag bestämt mig för att dansa med på slutet. Haffade honom och sa ungefär: "Hej, vi ska dansa lite tycker jag." "Jaha, det kan vi ju göra men jag hade tänkt hämta ut min jacka egentligen..." "Jaha ojdå, så nu sabbar jag hela ditt tidsschema för kvällen här då?" "Ja. Faktiskt.", säger han då helt allvarligt. Vilken mes. Men det gjorde inget för jag en puss på munnen av han jag var förälskad i hela tvåan på gymnasiet. Sweet. 

Idag har jag varit bakis, ätit småländsk hemmagjord ostkaka (tack mamma) och lekt med sysslingbarnen.


Kommentarer:
Postat av: K

va lika du o din syrra är. trodde det var du först. :)

snusen var roligast på juldagen. herrrregud! men du. jag har andra saker i samma ämne att berätta. skriver på lunar. hehe

2005-12-27 @ 17:00:35
Postat av: Jenny

Haha! Din julhelg verkar ju ha varit roligare än min!

Postat av: Ida

K: Mjo, många säger det. Men hon är mycket smalare och snyggare än mig ;-) Haha, och tack för mailet..

Jenny: Jomen den var faktiskt rolig. Vi har väldigt kul ihop, syskonen och kusinerna. Och juldagen var ju grym.

2005-12-28 @ 00:17:59
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback