Fast Mikael Nyqvist är ju inte snygg alltså...

Igår hade jag och mannen en liten bio-dejt. Var på stan och käkade och gick sedan och såg Män som hatar kvinnor. Så befriande att gå på bio en tisdagkväll där det mest är medelålders människor. Inte lika stökigt som en fredagkväll kan man säga. Visserligen skrattar de på konstiga ställen och en tant fick en hostattack när det var som mest spännande. Men jaja.

Måste ju verkligen säga att det är uppfriskande med en svensk film som är så grym. Egentligen tycker jag inte att storyn känns sådär jätteverklighetstrogen överhuvudtaget, särskilt inte med tanke på att det är svenska miljöer. Fast å andra sidan är det kanske därför den är så bra på nåt sätt. Så annorlunda. Men ändå. Det blir aldrig sådär mesigt som jag först var rädd för. Det håller. Det är till och med på sina ställen ruskigt bra. Svårt att göra jämförelser med boken, men så som Lisbet Salander såg ut i mitt huvud lyckas Noomi Rapace komma väldigt nära. Hon är suveränt bra. Med risk för att göra en spoiler så ska jag inte avslöja vem, men jag tyckte att skurken inte var tillräckligt skurkig. Dels var det svårt att se honom i den rollen, och dels var han inte tillräckligt skräckinjagande. I boken fick man intrycket av en riktig two-faced Dr Jekyll and Mr Hyde. Den skildringen var lite mesig. Men annars - grymt bra.

Män som hatar kvinnor får 4 vita dildos av 5 möjliga.
(inga vidare kommentarer om betygssystemet, ni som lästboken vet)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback