Knepigt.

Sitter just nu och kikar lite på Englas begravning på TV. Det är verkligen en fin begravning. Ljus och fin. Men jag vet inte om jag egentligen velat se det. Diskussionerna har ju varit rätt så heta och jag måste nog faktiskt ställa mig till den skaran som tycker att det är fel att sända det i TV. Englas familj hade visst uttalat sig i tidningen om folk som inte tyckte att begravningen skulle sändas.  "Jag mår så dåligt av folks tyckande. De är så negativa. De vet inte något utan sitter bara och tycker".

Men det är väl verkligen inte det som det handlar om.

Det som diskuteras är den rent mediala frågan, inte något personligt mot just Engla eller hennes familj, eller motvilja mot folks engagemang. Det är förstås hemskt på alla sätt och vis och det är jättefint att folk engagerat sig så. Jag kan bara inte förstå varför det ska sändas i TV. För vad blir då nästa steg? Ska alla begravningar efter uppmärksammade mord härefter sändas på TV bara för att det finns ett stort medialt intresse? Informationsflödet är ju så enormt nu för tiden. Jag tror att det är därför folk blivit mer engagerade än vad de annars skulle blivit. Det är inte gärningen och det hemska i sig som lett till det stora engagemanget, utan media som lyckats nå ut till varenda person i landet. Och ja, det har förmodligen lett till många positiva saker hos många. Men det känns ändå fel på något sätt att de sakerna ska gå hand i hand.

Förstår ni hur jag menar alls?

Det är svårt att sätta fingret på vad som är rätt och inte rätt, men jag kan i alla fall konstatera att någonstans i magen så känns det inte riktigt bra ändå.

Kommentarer:
Postat av: egon

jag förstår vad du menar, och håller med dig. att englas familj valde att fråga svt eller att de valde att sända är ju tyvärr inte så förvånande med tanke på utvecklingen av journalistisken, men det gör ju det hela inte till ngt bra. och jag har tänkt precis samma tanke om hennes mormors (?) uttalande.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback