...

Efter att ha läst Katarina Wennstams böcker och otaliga gånger blivit irriterad över vad man läst i tidningen om hur domar utfallit, eller snarare inte utfallit, är jag glad över att Stureplanskillarna fick en fällande dom och att lagarna kring detta går mot en del ändringar. Eller synen på den rättare sagt.

Det är slut med att begreppet dumkåt får användas på killar som våldtar, just för att det liksom inte gick att få stopp på dom. Ja, tjejen har helt klart blivit våldtagen. Det kan domstolarna hur lätt som helst konstatera. Men den lilla killen var så mitt uppe i alltihopa så han fattade inte det själv. Stackarn. Dessutom var det ju hon som följde med hem. Eller som när det gäller hårdhänt sex med en tjej. Helt plötsligt skulle killen sakna förmågan att bedöma om tjejen är skadad eller har ont eller ens är med på det. Är det så att någon mot förmodan inte vet om det så borde han spärras in för dumhet om inte annat.

Nu finns det inga ursäkter längre. Ett nej är ett nej. Ger man sig in i leken behöver man inte leken tåla.

Kommentarer:
Postat av: alexander

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Uppsåtsbedömningen är grundläggande i straffrätten och så länge våldtäkt inte är ett oaktsamhetsbrott så gäller kravet på uppsåt även där. Förutom det så är bevisvärderingen i HovR:s dom inte alldeles vattentät, milt uttryckt, och utfallet i HD kan dessvärre mycket väl bli det omvända.

2007-10-18 @ 12:00:58
Postat av: Ida

alexander: Det är ju det jag säger, det är fel på lagen. Det går liksom inte att döma så som den ser ut. Och det är ju dumt.

Postat av: A

Flickan och skulden är nog bland det värsta jag läst. På ett bra sätt på något sätt...

Och dessutom blir man ju mörkrädd över hur mycket jävla dårar det går runt.

2007-10-18 @ 16:14:18
URL: http://a-funderar.blogspot.com
Postat av: egon

jag har läst hennes andra bok, om gärningsmännen. den är vansinnigt bra. dessutom är jag en sån där person som tycker det fokuseras för mkt på offren i alla brott, istället för att fokusera på gärningsmännen och ta reda på varför brotten begås för att försöka förhindra framtida brott.

2007-10-19 @ 10:58:35

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback