Ont i hjärtat.

Jag tror att jag har skrivit om det förut, om hur förbannad jag blir av att se barn och ungdomar råka illa ut på olika sätt.
Jag kan inte riktiga säga varför, har aldrig råkat ut för det själv eller så, men fy fan. Jag får nån slags beskyddarinstinkt eller nåt. Vilket är helt naturligt förstås, men ändå.
Såg till exempel Josef Fares film Zozo förra veckan och när de där lite äldre snorungarna är elaka mot honom får jag lite ont i hjärtat. Eller när Zozo blir utkörd på gatan i ett nackgrepp av sin kompis alkoholiserade pappa. Då vill jag bara skrika: "Men för helvete! Sluta!" Lite galet att sitta och skrika det åt teven, men jag tänkte det i alla fall.

Det verkar som att båda mina föräldrar besitter de här känslorna också. Särskilt just för tillfället.

En kompis till min tonåriga lillasyster bor hemma hos dem just nu eftersom hon inte klarar av att bo med sina alkoholiserade föräldrar längre. Det ska hon egentligen aldrig behöva ha gjort tycker jag, men nu är situationen helt ohållbar. Stackars lilla tjej, hon mår så dåligt. Skolan har gått åt helvete och hon gråter massor. Det ska inte behöva vara så.

Nu har mina föräldrar dragit igång hela karusellen med socialen och allt vad det innebär, för det behövs. Dock har det lett till att flickans föräldrar blivit som tokiga och det har istället blivit en lite mer komplicerad situation. Det är så synd om tjejen, hon är ju livrädd. Och mina föräldrar låser dörren trots att de är hemma och ingen får, eller vill, vara ensam hemma.

Det är bara så sjukt alltihop.


Kommentarer:
Postat av: Anonym

dina föräldrar är hjältar!

du anar inte hur många utav mina småtejejr (och killar) jag skulle vilja ta med hem, bädda ned, koka choklad till och mata med kanelbullar. vad fan är det med världen?

2007-03-21 @ 08:51:11
Postat av: ulrika

det var jag som sa det!

2007-03-21 @ 08:51:24
Postat av: Jonas

när kommer korten som du lovade?

Postat av: Jonas

Gud vilken obehaglig historia Ida... och det värsta är ju att den är sann!!!

2007-03-21 @ 10:59:01
URL: http://lillsteket.blogspot.com
Postat av: Maza

Men bra att någon reagerar. Det kommer att vara jobbigt men ljuset i tunneln för tjejen är värt det!
Krama om dina starka föräldrar!

2007-03-21 @ 11:19:08
URL: http://mazamazamaza.blogspot.com
Postat av: alexander

skönt att det finns människor som familjen johansson, som griper in när många andra helst drar öronen åt sig.
jag hoppas dock att de inte utan vidare litar på att socialtjänsten uppfyller sina förpliktelser, då densamma i värnamo tidigare visat sig kapabla till grova rättsövergrepp (se det s k "Rebecka-fallet" med dåvarande socialchef Solveig Benemark i spetsen).
det absolut bästa för flickan vore nog att få stanna i tånnö, johanssons har ju ett gediget trackrecord att falla tillbaka på när det gäller att frambringa välartade medborgare:)

2007-03-21 @ 15:43:39
Postat av: Ida

ulrika: Ja, man undrar ju ibland...

jonas: Det kommer snart! Nästa gång det är fint väder och jag är lite ledig och kan utnyttja det :)

Maza: Ja, det kommer ordna sig, det tror jag. Kommer antagligen bli fortsatt lite kämpigt för tjejen men hon fyller 18 i septemeber och efter det får hon ju bestämma mer själv.

alexander: Tack, det var väldigt snällt skrivet :) Men jo, jag vet hur det kan bli med sånt där. Byråkrati. Men jag har fullt förtroende för att mina föräldrar vet vad de gör och vilka de ska kontakta. Min mor sitter ju t ex med i kommunens medborgarnämnd och vet väl en del. Antar jag.

2007-03-22 @ 09:12:40
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback