Moment 22.

Allvarligt alltså. Vilken god mat vi (läs: jag) lagat i helgen!

I fredags hade jag tänkt laga kycklinggryta med tagliatelle och använda creme fraichen som heter 4 peppar & vitlök. Men den har de tagit bort. Bara sådär! Utan att säga till. Så där stod jag med en halv grillad kyckling, paprika och matlagningsgrädde och såg vilsen ut. What to do? Chansade och tog creme fraichen med saffran och tomat istället. Egentligen tycker jag det känns fel med saffran i mat, det är ju lussekatter liksom. Men det är ju lite nytt och populärt, så vafan. Och det blev supergott! Eftersom jag gjorde som en gryta och spädde ut med matlagningsgrädde så smakade det inte jättemycket saffran utan man anade det bara. Och så ett kallt, halvtorrt vitt vin till det. Till efterrätt hade jag gjort pannacotta med varm hjortonsylt och hallon.

Varför det blev så här festligt vet jag inte. Jag bara kände för det. Inte kunde väl jag veta att mannen skulle ha blommor och vin med sig när han kom också. Han skämmer bort mig med sånt. Undrar om det är för att han har lite dåligt samvete för att han knappt kan laga mat. Och jag låter honom inte diska heller, för varje gång han är hemma hos mig så tar han sönder något. Jag skojar inte, i lördags rev han ner en ljusstake så glaset i den gick sönder när han skulle ta på sig en tröja. Men jag ska jobba på det. Lära honom lite. För laga mat måste han ju kunna. Det kan ju inte få vara så att jag alltid ska laga all mat och han kommer undan med det bara för att han är gullig. Nääääe. Vi lever ju på 2000-talet nu ju. Fast det blir ju svårt när jag inte låter honom hjälpa till eftersom jag är rädd om sakerna. Moment 22 där.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback