Pluttninutt...

Vad trött jag blir ibland. Var hos ögondoktorn idag för att kolla det där med att min högra pupill ibland är större än den vänstra. Klockan var tidigt på morgonen och jag var väl kanske inte riktigt vaken, men jag förutsatte att doktorn visste varför jag var där, varför jag hade sökt. Icke sa Nicke. Samtalet gick ungefär såhär:

- Hej hej Ida, du ska få lite droppar i ögonen nu varsågod.
- Hej, eh jaha, tack.


Tio minuter senare då jag hunnit tänka lite medan dropparna skulle verka.

-Då är du välkommen in igen Ida.
-Tack, jo alltså.. anledningen till att jag är här är ju angående mina pupiller, men det vet du kanske?
-Jaså? Jaha, för nu har jag ju droppat i pupillvidgande droppar för att jag ska kunna se in i ögat och undersöka. Men det är alltså pupillerna du är här för.. Det var ju dumt, för nu kan jag ju inte undersöka dem.
-Nä. Precis. Lite dumt du.

Tre hundra jävla spänn rätt i sjön kändes det som. Pratade i och för sig lite kort om mitt problem och fick ju den där undersökningen som hon hade tänkt göra från början, men jag fick ju ingen pupillundersökning som jag egentligen var där för. Nåja, hon var i alla fall övertygad om att det inte var någon hjärntumör eller liknande som spökar. Inte för att hon kan vara 100% säker på det, men ändå. Fast hon var ju överläkare. Visserligen med noll koll, men ändå en överläkare.

Apropå sjukvård. Har ni sett Barnmorskorna på svt eller? Herregudanemej, vilket program. Lipgaranti varje onsdag. Så pluttinuttit allting. Förutom den där biten då allting är ett rent helvete förstås. Men sen. Då allt är så pluttinuttigt och de säger "det var inte så farligt som jag trodde". Är fullkomligt övertygad om att de ljuger. Men så puttinuttigt. Jag är faktiskt rätt så fascinerad av hela grejen. Min mor jobbar på en sådan avdelning (inte som barnmorska dock) och jag har ätit lunch med henne och massa barnmorskor flera gånger. I lunchrummet har de en dataskärm med kurvor på mammorna de har inne som ska föda och en gång hände det nåt på en kurva mitt i den barnmorskans lunch. Hon käkade vidare och sa: "Ja, de ringer väl på klockan om det händer nåt därinne." Precis när hon sagt så ringde larmet och barnmorskan gick dit. Vi såg på skärmen att helt plötsligt tog kurvorna slut väldigt abrupt. Nån minut senare swischar barnmorskan förbi lunchrummet och säger: "Hann precis få på mig handskarna. Phew. Det blev en pojke". Det är rätt coolt alltså.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback