This is Africa.

Den här semesterdagen har tillbringats nere på stan där vi åt lunch och sedan gick till Kulturhuset nere på Tändsticksområdet och såg Elisabeth Olsson Wallins utställning. Det var väldigt intressant alltihopa och ledde till en och annan liten diskussion efteråt. Det är mycket eländes elände kan man tycka, och det stämmer ju till viss del, men fotografierna i via dolorosa ingav ändå till viss del hopp. Men bara för människan på fotot. På det stora hela är ju frågan hur stort hoppet egentligen är när det fortfarande finns de män som våldtar spädbarn för att de tror att de ska bli botade från HIV och där man inte vill dela ut kondomer till folk för att det ger uppmuntrande signaler till sexuell aktivitet. För övrigt betyder via dolorosa "Smärtans väg" på latin och var den väg som Jesus vandrade med korset upp till Golgata där korsfästelsen ägde rum. En väldigt bra symbolik i fotona av Elisabeth Olsson Wallin måste jag säga.
Igår kväll såg jag dessutom Blood Diamond med Leo Di Caprio som också till stor del innehåller ganska mycket elände med inbördeskrig, korruption och barnsoldater. Den var dock otroligt bra.

Vid ett par tillfällen i Blood Diamond sägs orden TIA, som betyder This is Africa. Ungefär: Så är det. Så går det till i Afrika. Det är liksom för stort. Man orkar knappt tänka på det.

Äsch, jag vet inte vad jag vill säga egentligen. Utställningen var bra och filmen var bra och jag blev bara lite eftertänksam. Punkt slut.

Kommentarer:
Postat av: egon

såg också blood diamond häromdagen och gillade den. synd att jag inte gillar leo bara.
:)

Postat av: Ida

Näe, jag är också lite tveksam till honom faktiskt. Att han desssutom spelade engelsman/sydafrikan och med den dialekten blev ju lite halvkonstigt, men jaja.

2007-08-10 @ 12:41:23
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback