Osmidigt.

Förra veckan var jag på en föreläsning om bemötande, om möte med andra människor och hur man beter sig. Det var inga uppläxningar sådär och hon som pratade sa väl egentligen inget som var särskilt nytt för någon. Men det fick mig ändå att tänka på hur jävla osmidiga en del människor är. Som på jobbet t ex.
Visst, jag förstår väl på ett sätt att alla människor inte kan vara serviceminded jämt och ständigt och jag vill inte framhålla mig själv som arbetsplatsens lilla solstråle. Men man kan ju i alla fall försöka. För en del människor verkar det tydligen väldigt besvärligt. Det handlar alltså om småsaker. Saker som kan tyckas obetydliga men som ändå skapar ett visst klimat. Föreläsaren sa vid ett par tillfällen: "Du läcker vad du tänker.", och visst är det så. En del människor tycker att allt är besvärligt och de hjälper inte till det minsta för att få det att gå lite, lite smidigare. Tänka i positiva cirklar, inte negativa osv.

Ett konkret exempel: Jobbarkompis M väntar på att få bli avlöst för kafferast av jobbarkompis K. K är mitt uppe i något annat och glömmer bort att komma och byta av. M blir skitsur och väser något spydigt till K. Typ: "Tack för att du kom och bytte av mig!"
Jaha. Så var den goda stämningen förstörd.

Och för att återknyta till mig själv, eftersom den här bloggen främst handlar om mig, vill jag bara säga det att en sån grej hade jag aldrig gjort. Jag hade inte blivit upprörd det minsta. Vad är det som får folk att fullständigt go bananas över småsaker. Jag bara undrar. Det hade inte rört mig i ryggen om jag hade fått kaffe en kvart senare än vanligt.

Jo, jag blir också irriterad ibland. Också över småsaker. Men jag låter det inte gå ut över andra eller låter det på något sätt påverka mitt bemötande mot andra människor. Särskilt inte på jobbet då mötet med människor är bland det viktigaste, både med patienter och andra människor på jobbet.

Äsch, det här lät ju kanske lite väl hurtigt, "Tänk positivt!" Hm.
Jag ville nog mest bara säga att jag blir trött på alla kärringar på jobbet som blir tjuriga över småsaker och bara arbetar emot hela tiden. Så osmidigt liksom.

Kommentarer:
Postat av: Christian

Men om jobbarkompis K varje gång glömmer att byta av. Då blir man irriterad. OCh väser spydiga kommentarer.

:)

Postat av: Ida

Christian: Jovisst, kanske det :) Nu är det inte så, men om det vore på det viset har man ju ett återkommande problem som måste lösas och då finns det andra, vuxnare, sätt att lösa det på. Borde finnas iaf, rätt ofta blir det sandlådenivå ändå.
Tyckte bara det var så onödigt av M eftersom det var just en enstaka gång.

Förresten, var det inte du som inte gillade smiley-gubbar? Vad har hänt? ;-)

2006-10-03 @ 10:02:04
URL: http://sunstroke.blogg.se
Postat av: K

Människor som är oservice-minded men som jobbar på sånna positioner är så ooootroligt irriterande! Att le lite är inte så himla svårt.

2006-10-03 @ 18:41:56
URL: http://bubbelbubbel.blogg.se
Postat av: Ida

K: Suck, ja. Fast så är det lite var stans. Det finns fel människor på fel plats överallt.

2006-10-03 @ 23:04:00
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback