Guuud.

Karin har varit på en frikyrklig konfirmation. Vetifasen om jag hade klarat av det ärligt talat. Antingen hade jag brutit ut i skratt åt alla tokigheter eller så hade jag ställt mig upp i kyrkbänken och gastat: "Men för fan, är ni galna hela bunten?"

Nu brukar ju många frikyrkliga saker vara lite extrema. Det talas i tungor, psalmer sjungs med armarna utsträckta och ja, Knutby ni vet. Men i alla fall. Jag har egentligen väldigt svårt för alla slags kyrkligheter. Detta trots att jag är uppväxt mitt i bibel-Småland i ett litet samhälle där det finns tre olika kyrkor på 300 pers. Vanliga kyrkan, Missionskyrkan och Filadelfiakyrkan. 
När jag var liten gick jag på aktiviteter i alla dessa. Vanliga kyrkan hade kyrkans barntimmar och senare konfirmation. I Missionskyrkan hade vi scouterna och i Filadelfiakyrkan var jag bara med några gånger eftersom det kändes för läskigt på deras möten (se ovan). Dessutom gillade inte mina föräldrar att de lockade dit kidsen genom att ge oss luktsuddin, pennor och biblar. Nej, det var en rätt skum grej, Filadelfiakyrkan. Men de andra gick ändå rätt så bra. På scouterna i Missionskyrkan hade vi så roligt och det var egentligen ingen som brydde sig så värst mycket om Gud-snacket (nu vet jag inte ifall missionare räknas som frikykliga, men de betedde sig inte som det iaf). Vanliga kyrkan har så mycket traditionella saker som pågår, bröllop, dop mm, och det var ingen som tvingade på en någonting, därför kändes också det ganska naturligt. 
Kanske beror det mycket på mina föräldrar, men redan när jag var liten var jag väldigt kritisk till alla stories från Bibeln och min konfirmationspräst blev sur när jag frågade: "Men dinosaurierna då?" Jag är glad för att jag var så kritisk, men berättselserna går ju faktiskt inte ihop. De gör ju inte det.
Men tänk om någon från Filadelfia lyckades snärja mig in i deras grej, vad hade hänt då? Vart hade jag befunnit mig nu? Hur hade jag tänkt? Förmodligen helt tokigt. För det är så det känns nu. Att folk som blir, eller är, religiösa är lurade. Förda bakom ljuset. De tror på nåt som inte går att bevisa. Det är ju helt knäppt. Sen vet jag att det kan vara så att en del människor behöver något att tro på för att överhuvudtaget klara av att leva. Men vadå, då lurar man ju bara sig själv. Man lever i en falsk och påhittad värld. 
Och frågan: "Finns Gud?" Det är ju en s k icke-fråga. Det finns ju ingen som kan svara på frågan och det kommer aldrig finnas någon som kan det i framtiden heller. Varför ens fråga? Det är ju som att den inte existerar. Så varför ska man snurra in sig i en massa saker överhuvudtaget?

Nej, det frikyrkliga ger jag inte så mycket för, precis som Karin. Min uppfattning om det är att de lever i sin egna lilla värld och föraktar alla som inte tror, nästan som att de skrattar åt en eftersom de "vet" att vi andra kommer komma till helvetet. Svenska kyrkan har ändå en annan attityd. De dömer ingen och i många fall har de en human syn på andra människor. Under min konfirmation öppnade de upp för diskusssion och vi hade många bra samtal trots att de flesta av oss var kritiska mot allt.

Det är bland annat därför jag kan tänka mig att gifta mig i kyrkan. Fast jag kan också tänka mig att ändra lite, prällen behöver inte säga: "Med Gud som vittne", det räcker att han/hon säger: "Med dessa människor som vittne" (och så ska han/hon säga: "You may kiss the bride" också, men det hör ju inte till detta). För jag får fortfarande inte ihop det där med dinosaurierna. Men det andra är rätt bra.

Kommentarer:
Postat av: Mathias

Jag fattar inte. Ska du kyssa en dinosaur på ditt bröllop?

2006-05-26 @ 17:33:01
Postat av: Ida

Mathias: Whatever it takes.

Postat av: Christian

Men varför ska du gifta dej i kyrkan om du inte vill göra det med Gud som vittne? Då finns det väl liksom ingen mening med det?

2006-05-28 @ 13:23:30
URL: http://snowracer.se/christian/
Postat av: Ida

Christian: Har inte sagt att jag ska, bara att jag kan tänka mig. För precis som du säger, egentligen är det ju ingen mening med det då. Därför kan jag också tänka mig att gifta mig på en strand, i en skog eller på gatan. Typ.

2006-05-28 @ 14:12:04
URL: http://sunstroke.blogg.se
Postat av: Christian

Å andra sidan spelar kyrkan en roll som symbol då man av tradition döps, gifter sej och begravs där. Det är många som döper sina barn av tradition och gifter sej i kyrkan för "det är så det ska vara". Utan att fundera över de religiösa aspekterna.

2006-05-28 @ 22:38:43
URL: http://snowracer.se/christian
Postat av: Ida

Javisst. Och det är därför jag är lite kluven, för jag är ju både döpt och konfirmerad och vill gärna bli begravd i hembyn. Det tillhör livet på ett naturligt sätt trots att de religiösa bitarna inte tilltalar mig. Det är ju lite motsägelsefullt att tänka så, men jag tror också att många gör det.
Nåja, huvudsaken är väl att man åtminstone funderar på det och att man tänker efter.

2006-05-28 @ 23:40:41
URL: http://sunstroke.blogg.se
Postat av: Christian

Preics - att tänka efter är ett friskhetstecken.

2006-05-29 @ 11:26:38
URL: http://snowracer.se/christian

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback