Kååv.

Vad skönt det är att ha hittat nånstans att klippa sig här också. Det blev bra och jag är nöjd. Inga missförstånd. Gött.
Tjejen som klippte mig hörde direkt att jag var från Värnamo. Och jo, jag förstår henne, för i Jönköping pratar man faktiskt väldigt mycket mer annorlunda än åt Värnamo och Växjö-hållet. I Jönköping har man inte samma R som hos oss utan man är mer tydlig, mer åt göteborgshållet. Man säger inte: "Ska vi ta en kååv mä brö på tååjet?" helt enkelt.
Något som är ganska kul är att min brorsa, som nu bott häruppe i ett par år, ibland går över till jönköpingska. Bland annat så avslutar han meningarna med "du vet" eller "då va". 
Den man med mest jönköpingsdialekt måste vara Svenska fotbollsförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell. Han har grym jönköpingsdialekt! Trots det är han landshövdning i Kronobergs län.

Kommentarer:
Postat av: Mathias

Kannn duuu entä skriiiva hur jönnemååål låter dåh? (på bergslagsvästmanländska ;)

2006-07-14 @ 13:51:49
Postat av: Jens

Haha! Småländska är ju för jävla roligt alltså. :D

2006-07-14 @ 14:23:54
Postat av: Ida

Mathias: Jamen det är liksom lite svårt. Hm, nej det får räcka med att de säger "då va" och "du vet" på slutet :-)

Jens: Mää guuu.. Det är det ju fler dialekter som är ju ;-)

Postat av: Johanna

Nej Ida det heter faktiskt körv :)

2006-07-16 @ 16:33:11
Postat av: Ida

Haha, i Värmland ja. I Torsby närmare bestämt :-)

2006-07-16 @ 22:10:35
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback