Tant i päls.

Gick och handlade till slut. Promenerade en extrarunda för att röra på mig lite, men det var faktiskt skitkallt. Ett par minusgrader plus att det jämt blåser i det här jäkla landskapet gjorde att det bet riktigt ordentligt i kinderna efter bara en halvtimmes promenad. Fast det är ju allmänt känt att sydbor tycker det är svinkallt så fort det blir någa minusgrader, men ändå.
Handla på Ica var det ja. Det kan ju vara kul ibland, men gud, alla dessa tanter i päls! Inte för att jag har särskilt bråttom och känner mig stressad, men till slut tar det så lång tid så man inte vet vart man ska titta. Efter en stund står man och stirrar på rullen med plastpåsar som blev jätteintressanta helt plötsligt. Men kan inte människan förbereda sig lite och åtminstone ta fram portmonnän innan kassörskan säger vad det ska kosta? Och ja, du ska stoppa ner pengarna i plåtburken själv. Sen säger kassörskan "Har du möjligtvis 1,50?" Ja, och så tar det fyra minuter till att plocka fram de där 1,50. Och jo, din tia kommer farandes i skålen där, vilket mirakel! Konstigast var ändå när tanten kom på att hon glömt köpa cigaretter. Hon suckade högt så att alla skulle höra medan hon trängde sig fram till kassörskan igen: "Ojojoj, så lång kö det blev nu då. Men du, jag skulle ju ha cigaretter också..." Okej, hon kanske inte kan hjälpa att hon är långsam, tanten kanske har reumatism eller nåt. Men attityden... Jösses. Och det är faktiskt inte nåt man skämtar om, att pensionärer är oförskämda, det är ett faktum. Många är det. Och jag vet, för jag har jobbat i affär. Så det så. Sen är det faktiskt så att dialekten de har här gör att alla tanter i päls låter sju gånger snorkigare än de gjort i vanliga fall.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback