Svårt.

Vi har vänner till familjen som bor här i Örebro. De har sommarstuga nere vid sjön utanför den by jag kommer ifrån. De är runt sextio, har två vuxna barn och är jättetrevliga. En gång var jag och fikade hos dem när barnbarnen var och hälsade på, och en gång kom mannen i familjen hem till mig för att hjälpa mig byta en propp.
Tyvärr så har de ganska stora problem med yngsta dottern. Eller snarare är det hon som har problemen, men det påverkar ju dem också. Den här tjejen har varit ihop med en kille sen hon var sexton, båda utbildade sig och köpte sedan en lägenhet i Stockholm som de renoverade jättefint. Sen började kompisar runtomkring dem fylla trettio och de började gifta sig och få barn. Då drog killen. Jobbigt, givetvis. Hon fick börja leta ny lägenhet i Stockholm och hamnade då i en andrahandslägenhet i någon förort ganska långt ut. Efter en tid hittade de tillbaka till varandra och killen flyttade in i andrahandslägenheten. De var ihop i något år, sedan började de leta efter hus och kanske skulle de gifta sig också. Nä. Då fick killen spatt igen och drog. Så nu är den här tjejen helt under isen. Hon mår jättedåligt, har varit sjukskriven och ringer till sina föräldrar hela tiden och är ledsen. Föräldrarna har nu hjälpt henne med en lägenhet i stan som tydligen var skiiitdyr, men vad hjälper det? Hon måste ju ha professionell hjälp för hon mår verkligen kass. Och snäll och hjälpsam som min mor är fixade hon fram lite telefonnummer till personer i Stockholm som kan hjälpa henne. De blev såklart jättetacksamma för hjälpen för de visste inte alls vart de skulle vända sig. Särskilt inte i Stockholm där det finns hur många ställen som helst. Vilket är bäst, vilket ska hon gå till? Föräldrarna säger till henne att den här killen var ju inte nåt att ha och att det finns ju andra och glöm honom osv. Men det är ju inte det hon vill höra. För henne fanns det ju ingen annan. Hon har ju bara varit ihop med honom och vet ju inte vem hon själv är utan honom. Det tror jag i alla fall. Hon behöver hjälp att hitta sig själv och finna sin egen roll i sitt eget liv, utan honom. Men det är ju inte särskilt lätt.
Vi var och åt middag hos dem igår och pratade massor om det här. "Akta dig för såna karlar, Ida." skojade de lite grann på slutet.  "Jaha, men hur vet man om de är "såna" då?" ville jag säga. "Står det nånstans? Kan man få veta det innan?"
Nej. För det finns inga garantier för någonting. Alla kan hamna där hon är. Jag hoppas verkligen att jag aldrig blir sårad på det viset och att jag blir så påverkad. Men å andra sidan förstår jag att det är en risk man måste ta i alla förhållanden. Det finns inga garantier för någonting.

Kommentarer:
Postat av: K

Usch va hemskt. Tänk alla hennes förväntningar och drömmar bara rasar. Huuuuuh. Man ska undvika att hänga upp hela ens liv kring en kille egentligen. Fast det är ju inte lätt alls.

Men sen tror jag också inte på förhållanden som startar när man är så ung som den tjejen var. Att bara ha testat på en annan är lite lite.. då kommer alltid frågan om gräset är grönare på andra sidan. Det gör det ju ändå i de flesta förhållanden kanske, men svaret blir (om man testat lite) att, Näe det finns ingen mr/miss perfect. Den jag har nu duger faktiskt alldeles utmärkt.

Postat av: Ida

Ja, jag håller med. Och jag tror inte heller att man bara passar ihop med en enda människa. Man förändras ju.
Grejen med henne är ju säkert att hon helt tappade bort sig själv när han stack, två ggr dessutom. Men man vet ju inte hur det ska bli när man kastar sig in i nåt. Man måste våga lite. Jag är nog ganska dålig på det. När man var yngre och gillade någon ville man ju absolut inte att den skulle få reda på det. Aldrig, nej gud det vore ju hemskt, för han skulle ju säkert inte gilla en tillbaka. Men so what?
Nej, det är dumt att försöka skydda sig själv hela tiden, jag tror att man går miste om mycket då.
Men det är ju lätt att säga :-)

2006-01-14 @ 18:03:03
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback