Nej, inte en sydväst också..

Alltså, min mamma.
Igår kväll skulle jag ringa henne för att prata lite om en grej angående den obligatoriska, gynekologiska cellprovtagningen som alla kvinnor får göra. Vi är oftast väldigt öppna mot varandra och det är rätt lätt att prata med henne, kanske särskilt om detta eftersom hon jobbar på en sådan mottagning. Men ibland blir det ändå lite småpinsamt..

"Just det, och det är därför man ska ha regnkläder på sig när man träffar nån.."

Regnkläder? Haha. Ja, många synonymer har man ju hört i sina dar, men inte just denna. Och av sin egna mor också. Herregud.


(Och bara för att förtydliga så pratade vi inte om något konstigt som jag hade utan bara rent allmänt. Såklart.)

Kommentarer:
Postat av: A_Nikkan

Vad har regnkläderna att göra med cellprovet? Knappast så det skulle bli cellförändringar om man jökade utan...såvida man inte kallar det för barn då ;)

2006-12-18 @ 08:38:06
Postat av: Ida

A_Nikkan: Haha. Jomenalltså, det är såhär va.
Om man har en könssjukdom har man lättare att få ett annat slags virus som kan orsaka cellförändringar. HPV-viruset heter det. Det är det som de kommit på ett vaccin emot nu, kanske du läst i tidningen senaste veckan.
Cellförändring är ju en slags.. ja, förändring där det lättare kan uppkomma cancer senare i livet, men det kan man även ha utan att man haft en könssjukdom. För det har jag banne mig inte haft, men cellförändring hade jag minsann ändå. Skuuumt.
Men ja, om man använder regnkläder minskar iaf risken för HPV-viruset. Så. Nu vet du det :-P
(Gud, jag ÄR så pedagogisk)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback