Dokusåpa.

Fick ett sms från brorsan igår kväll. "Ida! SVT 1, nu! HAHA"

Det var en brittisk dokumentär om en by i England där familjer med mentalt handikappade bor, lever och arbetar. Hälften av invånarna i byn har alltså någon form av mentalt handikapp, typ Down's eller autism eller något odefinierbart. Ni som sett dokumentären om fotbollslaget Grunden Boys vet hur otroligt roligt sånt kan vara. Det är inte alls för att vara elak på något sätt, men jag satt och skrattade så jag grät igårkväll.

För att skapa rutiner kring dessa människor och för att det inte ska bli totalt kaos arbetar de på olika snickerier, små fabriker osv. Ändå hände det en hel del.
Där var en kvinna som hade fobi för att halka, trots att det var barmark, så hon blev ledd av en snubbe med Downs samtidigt som hon i falsett ojade sig över hur farligt det var att gå. Downssnubben var helt cool och ba: Kom nu så går vi, det är ingen fara.
På snickeriet fanns det ett bögpar som bara ville hångla med varandra men dom blev strängt övervakade av en annan snubbe, John, som gick fram och pucklade på dom lite då och då för att de skulle jobba istället. John fick en gång utbrott och boxade till en kvinna med Downs, Nan, för att hon inte hade hängt upp sin kappa. På samma arbetsplats jobbade en annan kvinna som hela tiden snodde de andras arbetsuppgifter, Pamela. Vilken bitch! Alla hatade Pamela. En gång började Nan gråta för att Pamela tog över disken trots att det var Nan's uppgift. Då kom John och boxade till Pamela.
Skönast var ändå den autistiske killen som bara pratade med folk genom att ställa frågor. Det verkade i alla fall som att han kände flest folk i hela byn bara för det. Smart, tyckte jag.

Kommentarer:
Postat av: RvT

jag såg en gång en dokumentär om barn på tourette-camp i usa. jävel, jag skrattade så jag grinade (efter att ha överlagt med mig själv och bestämt mig för att skita i den politiska korrektheten.)

Postat av: K

:D HAHAHA

2006-08-17 @ 15:11:16
URL: http://bubbelbubbel.blogg.se
Postat av: Mathias

]:)

2006-08-17 @ 15:47:50
Postat av: Ida

RvT: Haha! Jamen det är ju inte för att vara elak, det är ju roligt bara helt enkelt.

2006-08-17 @ 20:13:03
URL: http://sunstroke.blogg.se
Postat av: eline

Jaa den där har jag sett! Hur kul som helst!

2006-08-18 @ 22:57:34
URL: http://alotlikeus.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback