Jobb.

Tänkte jag skulle berätta hur en helt vanlig dag på jobbet kan se ut för mig i sommar. Nu har jag inte fått mitt schema ännu, men det är inte helt omöjligt att jag kommer få jobba helgkvällar. Ifall något sånthär händer igen då jag jobbar är det jag som registrerar att någon kommit med ambulans, skriver en inläggningsjournal och om snubben blivit opererad under natten så är det jag som skriver operationsberättelsen. Ungefär så. Man kan säga att jag gör allt det där pappersarbetet runt omkring så att sjukvårdspersonalen kan koncentrera sig helt på patienten.

Nu händer det ju inte sånt här varje dag, men under min praktik skrev jag t ex ett par journaler där folk blivit misshandlade under helgen. I såna fall finns det för det mesta digitalkamerabilder på skadorna också. Not so nice. Under min praktikperiod skedde det även en våldtäkt, också det med tillhörande digitalkamerabilder. Det var inte heller särskilt trevligt. I såna fall skriver man också ett rättsintyg som i detalj beskriver våldtäktsskadorna. Otäckt, javisst. Men väldigt viktigt.

Ett tag funderade jag på ifall jag inte skulle bli sjuksköterska istället, men jag är inte riktigt den typen tror jag. Sjukvård intresserar mig, men inte på det praktiska viset. Jag ser hellre till att förutsättningarna är rätt så att de medicinutbildade kan sköta sitt jobb på bästa sätt och att alla administrativa rutiner, som också är viktiga, fungerar som de ska. Sen är jag grym på medicinsk terminologi också. 
Jajemänsan. Ordning och reda så att saker och ting går rätt till. Det är lite mer min grej tror jag.

Kommentarer:
Postat av: Schnauzerin

Tur att det finns även sådana som du, som brinner för vården, men kan göra allt det där superviktiga runt om så att vitrockarna kan göra det de är bäst på! You go girl!

2006-04-22 @ 19:37:46
Postat av: Anna

Vad e d du läser?

Postat av: Ida

Schnauzerin: Ja! Heja mig! Och jag ska ju bli landstingsdirektör sen ;-)

Anna: Hälso- och sjukvårdsadministration heter det. Titeln man får heter Medicinsk sekreterare.

2006-04-23 @ 00:08:34
URL: http://sunstroke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback